“Ik wil leren om in mijn gesprekken meer de regie te pakken”. Deze vraag krijgen we bij BLNQImpact regelmatig van professionals die veel in gesprek zijn met klanten, collega’s of andere stakeholders. Ze geven aan dat ze soms weten dat ze een relevant punt inbrengen, terwijl het toch niet lukt om anderen hiervan te overtuigen. Of er wordt gewoon niet naar ze geluisterd. Ze gaan dan twijfelen, blijven niet bij hun eigen standpunt of zeggen niets meer. Of ze gaan ‘met een gestrekt been’ het gesprek in en belanden in een oeverloze discussie van argumenten over en weer. Achteraf balen ze, omdat het geen constructief gesprek was. Herken jij dat ook? Of ben je benieuwd hoe je dit anders kunt aanpakken?
Bij BLNQImpact draait alles om het versterken van mensen in organisaties en daarom delen we graag onze ‘best practices’ met jou. Een theorie waar wij veel mee werken om mensen inzicht te geven in hun communicatie is die van de interventieniveaus. Als een gesprek niet loopt zoals je wilt, dan is er vaak sprake van een verstoring in het communicatieproces. De eerste stap is achterhalen op welk niveau de verstoring zit: inhoud, proces, relatie of emotie.
Emotie
De verstoring zit op het niveau van emotie als je bijv. merkt dat je aan het twijfelen wordt gebracht, je voelt je onzeker. Op dit niveau grijp je in door je gevoel uit te spreken. Je kunt dan het volgende zeggen: “Ik merk dat ik aan het twijfelen wordt gebracht, terwijl ik eigenlijk weet dat mijn punt bijdraagt aan een goede oplossing.”
Relatie
Als je merkt dat de ander niet naar je luistert, je niet laat uitpraten of steeds op zijn horloge zit te kijken, dan zit de verstoring op het niveau van de relatie. Op dit niveau kun je bijv. ingrijpen door dit te benoemen: “Ik zou het fijn vinden als je me laat uitpraten en luistert naar wat ik hierover te zeggen heb.”
Proces
Soms begin je aan een gesprek of meeting zonder dat vooraf duidelijk is wat de agenda is. Dan merk je bijv. dat mensen in herhaling vervallen of dat het gesprek alle kanten opgaat. Vaak is er dan sprake van een verstoring op procesniveau. Je kunt dan bijv. benoemen dat je merkt dat het gesprek alle kanten opgaat en voorstellen om even met elkaar af te stemmen welke bespreekpunten aan de orde komen.
Inhoud
Het inhoudsniveau van communicatie gaat, zoals de naam eigenlijk al zegt, over de inhoud van het gesprek. Heeft iedereen hetzelfde gespreksonderwerp voor ogen? Waarom zitten we hier bij elkaar? Wat gaan we bespreken? Als je merkt dat dit onduidelijk is dan zeg je bijv.: ‘’We zitten hier bij elkaar om tot een oplossing te komen voor de klachten die we krijgen over geluidsoverlast.’’
Wil je meer weten? Of heb je behoefte om samen met een van onze coaches in te zoomen op situaties uit jouw eigen praktijk? Mail naar welkom@blnqimpact.nl of bel naar 073-6910622 en we plannen een afspraak met de coach die jou kan helpen bij jouw vraag.